KLINIKA ORISING

PROBLEMY SKÓRY GŁOWY I WŁOSÓW

Leczenie wypadania włosów u kobiet i mężczyzn

ZAPRASZAMY DO KLINIKI ORISING

Wypadanie włosów u kobiet

Problem wypadania włosów jest powszechny i dotyczyć może każdego – bez względu na płeć, wiek czy tryb życia. Niestety, z utratą włosów trzeba walczyć, ponieważ brak jakiegokolwiek działania może doprowadzić do nieodwracalnej ich utraty. Najważniejsze jest znalezienie przyczyny, a następnie wybranie odpowiednich rozwiązań, dzięki którym proces ten zostanie zahamowany.

Wypadanie włosów u mężczyzn

Najczęstszym problemem mężczyzn jest łysienie androgenowe, a bardzo istotnymi czynnikami wpływającymi na wypadanie włosów są uwarunkowania genetyczne, a także męskie hormony zwane androgenami, które są wymieniane przez specjalistów jako jedna z głównych przyczyn występowania tego problemu. Ich aktywność biologiczna powoduje niekorzystny wpływ na mieszki włosów, a mianowicie powoduje ich “uśpienie”. Jeśli włos wypadnie, na jego miejscu odrasta nowy, ale dużo słabszy lub też nie wyrasta wcale. Co ciekawe ta forma procesu łysienia nie jest wyłącznie charakterystyczna dla mężczyzn – dotyka również kobiety.

Najczęściej proces ten rozpoczyna się w wieku 18-20 lat, jednak nie jest to normą, bowiem pierwsze objawy mogą pojawić się nawet po 50 roku życia. Bardzo istotne w wybraniu kuracji jest ustalenie czynników, takich jak grubość czy struktura włosów, a także wywiad rodzinny – jeżeli dziadek lub ojciec mieli problemy z łysieniem, ryzyko pojawienia się go u pacjenta jest dużo większe. Oczywiście najlepszym sposobem na określenie skali problemu oraz stanu włosów i skóry głowy jest badanie trychologiczne, dzięki któremu można dowiedzieć się również o wielu innych dolegliwościach.

PROBLEM WIELU KOBIET

Chociaż wypadanie włosów uznawane jest raczej za problem mężczyzn, zmaga się z nim również wiele kobiet. Badania wykazują, że kłopoty z gęstością fryzury ma aż 60 procent z nich, które ukończyły 70 rok życia! Mało tego, łysienie androgenowe u kobiet występuje również w młodym wieku, co potwierdzić może aż 5 procent pań, które nie ukończyły 30 roku życia, a mimo to mają problem. I chociaż jego skala nie jest zazwyczaj tak wielka jak u mężczyzn, bowiem u kobiet występuje przede wszystkim przerzedzenie w centrum głowy oraz nadmiernie wysoka linia czołowa, to warto zadbać o odpowiednie leczenie wypadania włosów.

W przypadku kobiet również bardzo istotna jest szybka reakcja i nie lekceważenie objawów – im szybciej odnaleziona zostanie przyczyna, tym więcej włosów da się uratować. Najlepszym objawem jest powiększenie się przedziałka, a niepokojąca w przypadku kobiet może być również mniejsza objętość włosów, chwyconych w kucyk.

Przyczyny

Wypadanie włosów u kobiet i mężczyzn może mieć wiele przyczyn, a do najczęstszych zalicza się uwarunkowania genetyczne oraz androgeny, wspomniane już męskie hormony. Powodów może być jednak dużo więcej i mogą być one wywołane czynnikami fizycznymi, jak naciąganie włosów, urazy termiczne czy środki chemiczne. Czasami źródła problemu szukać należy w stosowanych lekarstwach, np. przeciwtarczycowych, hormonach, a nawet witaminach oraz różnego rodzaju chorobach, takich jak:

Jeżeli chodzi o tymczasowe wypadanie włosów, bardzo często wskazuje się również na stres, ciążę, zbyt częste i silne zabiegi fryzjerskie, a także różnego rodzaju infekcje skóry głowy. Znalezienie przyczyny w konkretnym przypadku jest niezwykle istotne, aby poznać rozwiązanie.

Kuracja dobierana indywidualnie

Nie ma przypadków uniwersalnych, dlatego wszystkim osobom zmagającym się z tego typu problemem przygotowuje się indywidualne metody leczenia. W zależności od płci, wieku oraz przyczyn, szuka się najlepszego sposobu – zarówno pod kątem doboru preparatów, jak również zastosowania odpowiedniej kuracji hormonalnej, a nawet terapii psychologicznej. Podstawą jest zatrzymanie łysienia, a kiedy już cel zostanie osiągnięty, można skupić się na odrastaniu utraconych włosów.

UWAGA! Przestrzegamy przed stosowaniem preparatów z apteki kupowanych na własną rękę, bez wcześniejszego badania trychologicznego. Może to bowiem przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

jak poradzić sobie z problemem?

Oczywiście najlepsza jest profilaktyka, a więc kontrolowanie hormonów (testosteronu, androgenów, tarczycy czy estrogenów), a w przypadku zaburzeń hormonalnych niezbędne jest leczenie farmakologiczne. W przypadku przewlekłego wypadania włosów u kobiet lub mężczyzn niezbędna okazać może się mezoterapia, aby nie doszło do całkowitej ich utraty. Zabiegi przeprowadzane w celu powstrzymania łysienia to również stymulacja skóry i stosowanie preparatów, które w swoim składzie mają składniki takie jak cegaba czy palma sabałowa. Ich zadaniem jest pobudzanie podziału komórek, odpowiedzialnych za budowanie włosa, co w połączeniu z regularnym stosowaniem środka oraz odpowiednim trybem życia, może przynieść oczekiwane skutki.