Łojotok skóry głowy

Jednym z problemów, którym zajmują się trycholodzy, jest łojotokowe zapalenie skóry głowy. To powszechna, przewlekła i często powracająca choroba, która może obejmować również inne obszary ciała. Chociaż nie zagraża zdrowiu, może być objawem poważniejszej choroby i powoduje wypadanie włosów. Powoduje również dyskomfort, bowiem wiąże się z pojawieniem mało estetycznych czerwonych plam z żółtą, tłustą łuską, które nie tylko źle wyglądają, ale przy tym swędzą.

Czym jest?

Łojotok skóry głowy pojawia się, gdy gruczoły łojowe produkują nadmiar sebum, jednak wystąpić może również na normalnej skórze. Jest podstawową przyczyną łupieżu, występując także u dzieci w postaci ciemieniuchy. Zapalenie może rozwijać się w wielu miejscach, również w okolicach nosa, na brwiach i powiekach oraz klatce piersiowej. Nie jest to choroba zakaźna i, co warto podkreślić, zazwyczaj nie ma nic wspólnego z niewłaściwą higieną.
Problem ten dotyka najczęściej osób znajdujących się w wieku dojrzewania. Częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet, a rozwojowi choroby sprzyjają wszelkiego rodzaju zaburzenia immunologiczne oraz hormonalne, depresja, a także przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach.
Łojotok skóry głowy ma tendencję do nawracania, a jego konsekwencje mogą być poważne – najczęściej mówi się o wypadaniu włosów, co prowadzi do łysienia ogniskowego lub rozlanego, które jest jednak odwracalne.

Czym się objawia?

Wśród najczęstszych objawów tej dolegliwości znajdują się:

Do specjalisty należy zgłosić się wtedy, gdy objawy są bardzo uporczywe, a mało estetyczny wygląd wprawia w kompleksy oraz powoduje uczucie dyskomfortu. Warto udać się od razu do trychologa, bowiem stosowanie różnego rodzaju preparatów na własną rękę może nie przynieść efektów, a czas jest w tym wypadku bardzo ważny.

Skąd się bierze?

Łojotok skóry głowy występuje, gdy proces odnowy komórek jest skrócony i prowadzi do odłączania się komórek warstwy rogowej. Te sklejają się, tworząc płatki, które nie wyglądają estetycznie. Wywołany jest przez drożdżaki rodzaju Malassezia, jednak dokładna przyczyna powstawania tej dolegliwości nie jest znana i bierze się pod uwagę wiele opcji, również to, że jest to problem dziedziczny. Do innych przyczyn pojawienia się zapalenia zalicza się:

Ryzyko zwiększają również niektóre choroby, takie jak cukrzyca, depresja czy choroba Parkinsona, a także uszkodzenia skóry.

Jak je leczyć?

Leczenie łojotoku skóry głowy jest możliwe dzięki używaniu specjalistycznych szamponów, które zawierają odpowiednie składniki, a także leki przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne i antybakteryjne. Bardzo istotna jest również odpowiednia profilaktyka, dzięki której zwiększy się szansa na uniknięcie tej dolegliwości, a więc ochrona skóry głowy poprzez jej pielęgnację.

Niezależnie od skali problemu, przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, należy skonsultować się z trychologiem, który dzięki badaniom nie tylko dobierze odpowiednie środki, ale również właściwie zdiagnozuje chorobę, która może być mylona z łuszczycą, atopowym zapaleniem skóry czy trądzikiem różowatym. Przeprowadzi również wywiad, dzięki któremu dowie się jakie są objawy i jaka jest ich intensywność, jakie metody leczenia były stosowane do tej pory i jakie leki aktualnie przyjmuje pacjent.